Građanstvo

osobni razvoj i komunikacijske vještine

HR specijalisti

edukacija i razvoj stručnjaka u području ljudskih potencijala

Menadžeri

vještine vođenja i osobni razvoj menadžera i lidera

Poduzeća

organizacijski razvoj, ljudski potencijali, procjene i razvoj

Rad od kuće – što smo naučili Uvidi na temelju našeg istraživanja o radu od kuće

Danas živimo u VUCA svijetu – svijetu koji je istovremeno promjenjiv (voltile), nesiguran (uncertain), složen (complex) i dvosmislen (ambiguous). U takvom svijetu neprestana je količina brzih promjena i smanjuje se jasnoća o tome što budućnost donosi. Pojava COVID-19 pandemije potvrdila je da doista živimo u svijetu punom neizvjesnosti. Uzrokovala je prilagodbu naših uobičajenih praksi i načina rada. Brojna poduzeća morala su preseliti svoje poslovanje iz ureda u domove zaposlenika. Pri tome su imala vrlo malo vremena za pripremu i prilagodbu na novi način rada. Uzimajući u obzir da je veliki dio zaposlenika u prethodnom razdoblju radio od kuće, odlučile smo istražiti benefite i izazove rad od kuće donosi.

Istraživanje je provedeno u dvije zemlje: Hrvatskoj (235 sudionika) i Bosni i Hercegovini (224 sudionika). Opisani rezultati u daljnjem članku odnose se samo na hrvatsko tržište. Detaljnije informacije o sudionicima nalaze se na kraju samog članka.

ŠTO SMO NAUČILI?

LEKCIJA 1: Vježbom do savršenstva!

Rezultati su očekivano pokazali da su sudionici bez prethodnog iskustva rada od kuće percipirali da im je u brojnim područjima teže funkcionirati kod kuće od zaposlenika sa prethodnim iskustvom rada od kuće. Primjerice, pokazalo se da osobe s prethodnim iskustvom rada od kuće daju više procjene za svoju učinkovitost kod kuće naspram osoba bez istog iskustva.

Svaka nova situacija u kojoj se nađemo zahtjeva određeno vrijeme prilagodbe do dostizanja  maksimalne efikasnosti. Kao i kada učimo novu vještinu, potrebno je puno vježbe, učenja na greškama, mentorstva i truda. Da bismo postali majstori za rad od kuće, potrebna nam je podrška u prilagodbi i priprema na ovakav oblik rada.

LEKCIJA 2: Direktan ljudski kontakt ostaje važan!

Jedan od glavnih nedostataka rada od kuće koji su sudionici percipirali jest upravo manjak socijalnih interakcija i kontakata. Čak je 43% sudionika izjavilo da im je teže održati pozitivnu atmosferu i timski duh kod kuće naspram u uredu. S obzirom da direktan ljudski kontakt ima pozitivne psihološke posljedice i doprinosi osjećaju timske kohezije i povezanosti, u ovakvim je situacijama jako važno voditi brigu kako nadomjestiti nedostatak istoga i zadržati povezanost tima (a i samog poduzeća).

LEKCIJA 3: Praćenje podređenih je moguće online, no (potpuno) vođenje zahtjeva dodatnu podršku!

Većina voditelja izjavila je kako jednako uspješno mogu pratiti rezultate te provjeravati i nadgledati rad podređenih kod kuće i u uredu. Primjerice, 65,9% voditelja izjavilo je kako jednako uspješno mogu delegirati i organizirati zadatke kod kuće i u uredu. No, nadovezujući se na prethodnu lekciju, izazovi se pojavljuju u dijelovima vođenja koji (uobičajeno) proizlaze iz direktnih socijalnih interakcija. Čak je 43,9 % voditelja izjavilo da ima teškoća u području motiviranja, a 39% u upravljanju odnosima kada rade od kuće naspram u uredu. U skladu s time, voditeljima može biti korisna podrška u području motiviranja zaposlenika, upravljanja odnosima i sukobima u timu.

LEKCIJA 4: Postoje velike varijacije u percepciji učinkovitosti kod kuće i u uredu!

Dok se neki opisuju produktivnijima u radu kod kuće, neki opisuju nižu učinkovitost iz udobnosti vlastita doma naspram ureda. Primjerice, 33,9% sudionika opisuje poteškoće u području koncentracije kod kuće naspram u uredu, a 39,8% percipira bolju sposobnost koncentracije kod kuće nego u uredu.  Međutim, zanimljivo je da čak 51,1% sudionika ne primjećuje razlike u kvaliteti rada, a 55,7% sudionika u određivanju prioriteta kod kuće i u uredu.

Ovo razdoblje je bilo puno stresnih situacija i neuobičajenih životnih okolnosti koje su od zaposlenika zahtijevale prilagodbu u poslovnom, ali i u privatnom aspektu života. Stoga možemo pretpostaviti da je dio varijacija i pod utjecajem uvjeta u kojima su se zaposlenici našli. No, ono što možemo zaključiti jest da poduzeća koja planiraju buduću implementaciju rada od kuće trebaju posebice obratiti pažnju na efikasnost svojih radnika i pružiti im individualnu podršku kako bi bili maksimalno učinkoviti. Također, treba imati na umu da je važno prilagoditi način rada od kuće samim karakteristikama poduzeća, posla i zaposlenika.

LEKCIJA 5: Zaključna lekcija!

Najčešće percipirani benefiti rada od kuće bili su ušteda vremena (na transport, oblačenje), mogućnost samostalnog organiziranja rada te mogućnost prilagodbe vremena privatnim obvezama. Iako rad od kuće donosi određene benefite, kako bi se potpuno iskoristio njegov potencijal, potrebno je pripremiti zaposlenike, voditelje, a i sama poduzeća na ovakav oblik rada. Mnoga poduzeća su se u ovoj situaciji našla nespremna. Uslijed povećane količine stresa, nailazila su na izazove u prilagodbi na nastalu situaciju. Iako je ovo bilo specifično razdoblje, popraćeno raznolikim stresnim situacijama, omogućilo je dijelu poduzeća barem približan uvid u to kako to izgleda kada se radi od kuće. Istovremeno, treba uzeti u obzir da su se uvjeti rada od kuće u ovoj situaciji razlikovali od uobičajenih uvjeta, posebice poradi COVID-19 pandemije i nužnosti da svi ukućani budu istovremeno prisutni u radno vrijeme.

S obzirom na percipiranu fleksibilnost i uštedu vremena koju ovakav oblik rada donosi, vjerujemo da ga u budućnosti treba razmotriti kao dodanu mogućnost radu iz uredu. Istovremeno, treba voditi računa da se uslijed prebacivanja na rad od kuće ne izgubi dobra atmosfera i socijalne interakcije među djelatnicima. Važno je da zaposlenici budu spremni za ovaj oblik rada i da imaju osigurane adekvatne uvjete za isti.

Radoznali smo vidjeti što će budućnost donijeti. Nastavljamo pratiti u koliko će rad od kuće u budućnosti biti zastupljen…

Karakteristike sudionika istraživanja rad od kuće

Spol

  • 70%,20 žena
  • 29,80 % muškarca

Razina obrazovanja

  • 74,00 % Visok stručna sprema/Magisterij
  • 11,50% Viša stručna sprema
  • 8,10% Poslijediplomsko obrazovanje
  • 6,40% Srednja stručna sprema (četverogodišnja)

Veličina poduzeća

  • Veliko (više od 250 zaposlenika): 28,10%
  • Srednje (50 – 249 zaposlenika): 37,40%
  • Malo (10 – 49 zaposlenika): 27,20%
  • Mikro (do 9 zaposlenika): 7,20%

Hijerarhijska uloga u poduzeću:

  • 62,60% izvršitelja
  • 22,60% voditelja (niži i srednji menadžment)
  • 9,80% voditelja (visoki menadžment)
  • 3,80% direktora/vlasnika poduzeća
  • 1,30% ostalo

Prethodno iskustvo rada od kuće

  • 54% da
  • 46% ne

Ukoliko Vas zanimaju detaljniji rezultati ovog istraživanja, javite nam se